woensdag 12 december 2012

Crowd-funding/ -sourcing/ -surfing!

Bijna twee weken niets aan de Verdiepdingen gedaan, alweer 5 logees in huis gehad voor ruim een week, dus dan heb ik wel wat anders te doen.
Vandaag weer eens bij de andere cursisten gekeken en tot mijn verbazing was er maar een enkele bezig geweest zich te verdiepen in de bovenstaande titel!!
Net als Aafke vraag ik mij af: hoe zou het toch komen dat we er veel minder bezig mee zijn, dan de vorige 23 dingen. We spreken elkaar inderdaad minder, soms heb ik ALLEEN koffiepauze en tijdens de uitlening komt het er niet van. Zijn er nog meer redenen...
Leuk om te lezen dat Sipke en twee anderen een heel "strijdplan"  kunnen opstellen, zonder dat ze bij elkaar aan de tafel zitten
Ik heb wel verschillende artikelen gelezen, maar op de een of andere manier blijft er maar zo weinig hangen. Verder zit ik niet in een management- of marketingfunctie. Niet dat het mij niet interesseert, maar als we crowdfunding en crowsourcing voor de bibliotheek willen gebruiken, dan moet er toch wel iemand de kar trekken, die het behoorlijk goed ziet zitten, bijgestaan door een goed onderbouwd plan en gemotiveerde collega's. Ik maak te weinig uren om dit eens goed uit te pluizen. Wat voor een ander gesneden koek is, is voor mij nog vaak abracadabra.
Las net dat we ons gaan bezig houden met Instagram. Misschien heeft dat mijn interesse.
Veel succes allemaal.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Zie je in het kader van krimpende subsidies mogelijkheden tot crowdfunding als alternatieve geldstroom voor de bibliotheek?

Len zei

Oja, zeker wel, alleen zal er dan iemand de kar moeten trekken.Ik weet dat het MT onlangs een cursus heeft gehad over het over aantrekken van sponsoren.Alleen voel ik mij niet geroepen om mij daar mee bezig te houden en ik hoop dat er anderen zijn, die dit werk wel kunnen.

Unknown zei

En toch, dit soort zaken werkt alleen maar als iedereen er pro-actief zijn schouders onder zet. Het is geen actie richting één geldschieter, maar je haalt kleine bedragen op bij heel veel mensen. Mensen die regelmatig bij jullie over de vloer komen en die je regelmatig zult spreken. Gewone mensen met - naar je hoopt - sympathie voor jouw organisatie. Je zult hen op een enthousiaste manier, zonder opdringerig te worden, een positief gevoel moeten geven over de actie. Zodat uiteindelijk zij ook een duit in het potje doen. Dat hoeft niet veel te zijn, want alle beetjes helpen. En dat hoeft ook niet altijd geld te zijn, want goodwill is ook goed. Zeker als ze vanuit die goodwill anderen gaan vertellen over de actie en als ambassadeurs voor jouw organisatie gaan fungeren.

Len zei

Dank je wel voor deze duidelijke uitleg!